Αγαπητά μέλη
του «Κ.Α.ΛΕΣ.ΜΑ»,
το Σάββατο
5/9/15 βρέθηκα στην Αθήνα, εκ μέρους του Δ.Σ. για να παρακολουθήσω την ημερίδα
της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. “Crossing educational boundaries”, τον
απολογισμό του απερχόμενου Δ.Σ. και να ψηφίσω στις εκλογές για την ανάδειξη του
νέου Δ.Σ. Μαζί μου, ευχάριστη παρέα, η Μαρία Αληγιάννη, μέλος μας, που ζει στην
Αθήνα.
Ο αριθμός
των παρόντων αρχικά ήταν μικρός, περίπου 20 άτομα, που διπλασιάστηκαν κατά τη
διάρκεια της ημερίδας. Παρουσιάστηκαν όσα έγιναν τη διετία 2013-15, τα οποία
εγκρίθηκαν, συζητήθηκε η μη επαρκής συμμετοχή των μελών, οι πιθανές αιτίες γι
αυτό, διατυπώθηκαν παράπονα και έγιναν σχετικές προτάσεις που θα πρέπει να
λάβει υπόψη το νέο Δ.Σ.
Εδώ, ο
πρόεδρος, κ. Κοσμας Βλάχος.
Κατόπιν, η
ημερίδα ξεκίνησε με την παρουσίαση της κ. Βασιλικής Δενδρινού, καθηγήτριας ΕΚΠΑ
(η οποία ανακοίνωσε ότι συνταξιοδοτήθηκε φέτος) με θέμα: “Policy decisions to improve contextual conditions in the Lyceum”. Σας μεταφέρω
κάποια βασικά στοιχεία: Πριν
ξεκινήσει την παρουσίαση, διευκρίνισε ότι θα αναφερθεί στα Γενικά Λύκεια γιατί
δυστυχώς δεν έχει γίνει ποτέ σοβαρή έρευνα για τα Τεχνικά Λύκεια, κάτι που
αποτελεί σοβαρή παράλειψη, όπως είχε αναφέρει προηγουμένως μέλος του Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.,
παραδεχόμενος ότι η τεχνική εκπαίδευση είναι το «αποπαίδι», κάτι που πρέπει να
προσπαθήσουμε να αλλάξει.
Σε έρευνα
της GPO το 2011 για να καταγραφούν τα προβλήματα στο Γενικό Λύκειο, το ποσοστό
των εκπαιδευτικών που απάντησαν ΝΑΙ στο αν είναι ικανοποιημένοι από τη δουλειά
τους ήταν 2,2%. Σε
ερώτημα προς το κοινό ποια μαθήματα θεωρούν απαραίτητα να διδάσκονται στο
Λύκειο ως υποχρεωτικό μάθημα, το 77,5% ανέφερε τα Αγγλικά και 36,4% δεύτερη
ξένη γλώσσα. Παρόλο
που αναγνωρίζεται η σπουδαιότητα των Αγγλικών, από πολλούς θεωρείται χάσιμο
χρόνου και οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι οι προσπάθειές τους πάνε χαμένες.
Οι μαθητές ενδιαφέρονται να μιλάνε ξένες γλώσσες εκτός σχολείου αλλά όχι μέσα
σε αυτό. Επίσης,
δεν έχει γίνει ποτέ σοβαρή έρευνα για το ποιές άλλες γλώσσες θεωρούνται
απαραίτητες ή χρήσιμες, πέρα από τα Αγγλικά, στην οποία να βασίζονται οι
αποφάσεις του Υπουργείου. Κάποιες
αιτίες για το μη επαρκές ενδιαφέρον από τους μαθητές είναι η έλλειψη κρατικού
βιβλίου, η έλλειψη χρόνου λόγω μελέτης, η παρακολούθηση ιδιωτικών μαθημάτων με
σκοπό την απόκτηση του Proficiency που επιβάλλεται από τους γονείς ως
προσόν ευρέσεως εργασίας κ.α.
Διαπιστώθηκε ότι το επίπεδο των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Λύκεια
είναι πολύ ικανοποιητικό, π.χ. 10% έχουν διδακτορικό, 20% μεταπτυχιακό.
Η
ικανοποίησή τους όμως με ένα ΝΑΙ για τις δυνατότητες που τους παρέχονται για να
αποδώσουν στη δουλειά τους ήταν 2,92%. Προτάσεις και γνώμες ειδικών για βελτίωση:
Να γίνουν επίπεδα όπως στα Γυμνάσια, να προστεθεί μία ώρα την εβδομάδα,
να γίνεται προετοιμασία για ΚΠΓ και για το ειδικό μάθημα των Πανελληνίων κ.α.
Οι τρόποι
που χρησιμοποιούν πάντως οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί για να αυξήσουν το
ενδιαφέρον των μαθητών είναι να μην κολλάνε στο βιβλίο, να χρησιμοποιούν τη
φαντασία τους για άλλους τρόπους διδασκαλίας τους οποίους να συναποφασίζουν με
τους μαθητές, καθώς αισθάνονται ότι είναι αρκετά μεγάλοι πια. Η παρουσίαση δε
της κ. Δενδρινού τελείωσε ως εξής:
Tell me and I forget
Teach me and I remember
Involve me and I LEARN
Benjamin Franklin
Η δεύτερη
παρουσίαση ήταν της κ. Ευδοκίας Καραβά, επίκουρης καθηγήτριας ΕΚΠΑ με τίτλο: “Changes in pedagogic practices that can positively affect learning outcomes in the Lyceum”
Εστίασε στους
λόγους της βαθμηδόν μείωσης του ενδιαφέροντος των μαθητών και στους
τρόπους αύξησής του από εμάς τους
εκπαιδευτικούς.
Demotivation
– being not children, not adults, they are ego-driven: “What does it mean to
ME?” As they are forming their social identity, they want to take
responsibility on their own learning. So we must use current content, up to
date materials, songs, videos, games, alternative activities, online banks of
materials, project based learning (PBL) and content and language integrated learning
(CLIL). All these and a lot more are
most promising in boosting students’ motivation.
Η τρίτη
παρουσίαση έγινε από την κ. Βασιλική
Μητσικοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια
ΕΚΠΑ, που αναφέρθηκε στην πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ, δημιούργημα του ΙΕΠ.
http://aesop.iep.edu.gr
AESOP = Advanced Electronic Scenarios Operating Platform
Εκεί
μπορούμε να βρούμε εκπαιδευτικά σενάρια όλων των βαθμίδων που έχουν γίνει από
εκπαιδευτικούς, χρησιμοποιώντας λέξεις κλειδιά για να τα επιλέξουμε.
Η τέταρτη
παρουσίαση από την κ. Μαρία Ανδριτσοπούλου, εκπαιδευτικό πρωτοβάθμιας, ήταν ένα
μάθημα για το ρατσισμό, τη διαφορετικότητα και τη σχολική βία που
πραγματοποίησε με τους μαθητές της μέσα από την πλατφόρμα Moodle, με τίτλο: “Don’t touch my friend”.
Πέμπτη στη
σειρά η κ. Μαρία Μπαρμπέρη, εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας που μας έβαλε στον
κόσμο των “haikus”. Τίτλος: “Haiku snapshots: more than a classroom scenario”.Πρόκειται
για μικρά ποιήματα τριών γραμμών που αναπτύχθηκαν στην Ιαπωνία και τα
χρησιμοποίησε με τους μαθητές της για να εκτιμήσουν την ποίηση και να
εμπνευστούν ώστε να συνθέσουν τα δικά τους “haikus”. Δείτε περισσότερα και στο σχετικό άρθρο του
τεύχους 43 από το ASPECTS today.
Συνολικά,
ήταν μία πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα και σας διαβιβάζω τους χαιρετισμούς όλων των
συναδέλφων που γνώρισα εκεί, καθώς και της κ. Μαρίας Μαλίτσα, τέως Συμβούλου
μας.
Υπενθύμιση: Όσα
μέλη του Κ.Α.ΛΕΣ.ΜΑ βρίσκονται στην Αθήνα, μπορούν να παρακολουθούν τις
ημερίδες της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε χωρίς την καταβολή των €10, με την επίδειξη της κάρτας
μέλους. Η συμφωνία αναμένουμε να επιβεβαιωθεί και από το νέο Δ.Σ.
Σας ευχαριστώ
Μαρία
Βαλιού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου