της Δημόσιας Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΔΕ)
Αθήνα, 15-5-08
Με την ευκαιρία της Δημόσιας Διαβούλευσης για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής της Δημόσιας Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΔΕ), εκπροσωπώντας τους εκπαιδευτικούς Αγγλικής γλώσσας, επιθυμεί να συμβάλει στο δημόσιο διάλογο, προσδοκώντας στην αναβάθμιση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού έργου. Με το παρόν υπόμνημα καταθέτουμε τις θέσεις και τις απόψεις μας στο πλαίσιο της συζήτησης για διαμόρφωση προτάσεων σχετικά με τη διαρκή επιμόρφωση και τη μετεκπαίδευση ειδικού χαρακτήρα των εκπαιδευτικών της Αγγλικής γλώσσας αλλά και των εκπαιδευτικών γενικότερα που υπηρετούν στην Π/θμια και Δ/θμια Εκπαίδευση. Οι απόψεις μας διαμορφώθηκαν μετά από την επεξεργασία των παρατηρήσεων και των προτάσεων των συναδέλφων που υπηρετούν στις αντίστοιχες βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά και από τη γενικότερη εμπειρία μας μέσα από μεγάλο αριθμό ημερίδων και συνεδρίων που πραγματοποιήσαμε σχετικά με αυτό το θέμα. Πιο αναλυτικά προτείνουμε:
1. Επιμορφωτικά σεμινάρια στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
• Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης-Προβλήματα συμπεριφοράς- Διαπροσωπικές Σχέσεις- Ζητήματα πειθαρχίας και παραβατικής συμπεριφοράς στην τάξη
• Ενσωμάτωση των Νέων Τεχνολογιών στο μάθημα της Αγγλικής
• Μαθησιακές Δυσκολίες
• Επιμόρφωση στον τρόπο επιλογής κατάλληλων Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για τους μαθητές/τριες
• Ενημέρωση για τις νέες εξελίξεις στον τομέα της Διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας
• Στρατηγικές για την αντιμετώπιση της ανομοιογένειας των μαθητών/τριών ως προς το επίπεδο της γλώσσας
• Παραδοσιακοί και εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης μαθητών και διδακτικού έργου
• Σύνδεση του σχολικού προγράμματος με το πιστοποιητικό γλωσσομάθειας για την ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών στο μάθημα της Αγγλικής.
• Τεχνικές ενίσχυσης της κινητοποίησης των μαθητών /τριών
• Τεχνικές διδασκαλίας λογοτεχνικών κειμένων στο μάθημα της Αγγλικής
• Αξιοποίηση του Θεάτρου και της Μουσικής στη Διδακτική Πράξη
• Τεχνικές δραματοποίησης και ενσωμάτωσής των παιχνιδιών στο μάθημα της Αγγλικής,
• Οργάνωση Σχολικής Μονάδας - Διοίκηση Εκπαίδευσης
Οι ανωτέρω θεματικές ενότητες διαμορφώθηκαν σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ένωσής μας για τον εντοπισμό των κατά προτεραιότητα κυριοτέρων θεματικών ενοτήτων τις οποίες οι καθηγητές Αγγλικής Γλώσσας θεωρούν απαραίτητες να συμπεριληφθούν σε επιμορφωτικά σεμινάρια.
2. Μορφές επιμόρφωσης:
• εισαγωγική
• περιοδική
• έκτακτη βραχύχρονη
• βραχύβια ενδοσχολική
• επιμόρφωση-μετεκπαίδευση
• ειδική επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης
3. Χρόνος:
• εισαγωγική 6μηνη ή ετήσια για την προετοιμασία των εκπαιδευτικών πριν την τοποθέτηση τους σε σχολείο
• ετήσια περιοδική (ανά 5ετία) με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, η οποία θα μπορούσε να συνδεθεί με την απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών από Πανεπιστημιακά Τμήματα.
• έκτακτη βραχύχρονη τρίμηνη ή εξάμηνη σε προαιρετική βάση με μερική απαλλαγή από το διδακτικό ωράριο όταν υπάρχουν στιγμιαίες / άμεσες ανάγκες (π.χ. για νέα βιβλία, για νέα προγράμματα / καινοτόμες δράσεις, κλπ.)
• ενδοσχολική με υπερωριακή απασχόληση σε προαιρετική βάση κατά τη διάρκεια του έτους
• διετής επιμόρφωση-μετεκπαίδευση Γενικής και Ειδικής Αγωγής αντίστοιχης με αυτής της Μαρασλείου με πλήρη αποχή από τα διδακτικά καθήκοντα
• ειδική επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης (Διευθυντών, Προϊσταμένων Γραφείων, Σχολικών Συμβούλων) ανά τακτά χρονικά διαστήματα
4. Φορείς υλοποίησης:
Ενημερωτικά σας αναφέρουμε τους βασικούς φορείς υλοποίησης οι οποίοι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν θετικά στη συνεχή εκπαίδευση των διδασκόντων Αγγλικής Γλώσσας:
• ΥΠΕΠΘ www.ypepth.gr
• Παιδαγωγικό Ινστιτούτο www.pi-schools.gr
• ΙΚΥ www.iky.gr
• Σχολικοί Σύμβουλοι
• Πανεπιστημιακά Τμήματα.
5. Πιστοποίηση - Μοριοδότηση:
• Η επιμόρφωση θα πρέπει να καταλήγει σε κάποια μορφή πιστοποίησης η οποία θα πρέπει να μοριοδοτείται.
6. Εποπτεία και αξιολόγηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων:
• Βασικός μοχλός αξιολόγησης πρέπει να είναι οι επιμορφούμενοι, των οποίων η άποψη πολλές φορές είναι ο καλύτερος οδηγός. Τα επιμορφωτικά προγράμματα θα πρέπει να σχεδιάζονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών.
• Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνεται από τους Σχολικούς Συμβούλους και από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης ή της ετεροπαρατήρησης
7. ΄Αλλα θέματα:
• Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να συνδυάζει τη θεωρητική κατάρτιση αλλά και την εργαστηριακή παρουσίαση πλειοδοτώντας υπέρ της δεύτερης σε όλους τους τομείς.
• Οι επιμορφωτές να είναι προσεκτικά επιλεγμένοι με τυπικά και ουσιαστικά προσόντα ώστε να ανταποκρίνονται στις αυξημένες προσδοκίες των εκπαιδευτικών και τις απαιτήσεις που απορρέουν από το ρόλο τους ως επιμορφωτές.
• Κατάλληλα εξοπλισμένοι χώροι για τη φιλοξενία επιμορφωτικών προγραμμάτων.
• Διανομή / παροχή υποστηρικτικού υλικού για την επιμόρφωση.
• Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να προσαρμόζεται στα δεδομένα της κάθε σχολικής μονάδας και να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε αυτές (π.χ. απομακρυσμένες περιοχές, χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, πολιτιστικές ιδιαιτερότητες, μετανάστες, κλπ).
• Οικονομική αποζημίωση των επιμορφούμενων.
Είναι γνωστό ότι ένα από τα σημαντικά ζητήματα της εκπαιδευτικής πολιτικής στη χώρα μας είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών διότι διαμέσου αυτής μπορούν οι εκπαιδευτικοί να είναι στο μεγαλύτερο βαθμό προετοιμασμένοι να ανταποκριθούν στο ρόλο που τους αναθέτει η πολιτεία στο να διασφαλίσουν την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση των νέων γενεών σύμφωνα με τις επιταγές μιας σύγχρονης και συνεχώς εξελισσόμενης κοινωνίας. Στηριζόμενοι σε αυτή τη θέση, Η ΠΕΚΑΔΕ θεωρεί ότι θα πρέπει να: εφαρμοστεί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα μία πολιτική διαρκούς και συνεχούς εκπαίδευσης η οποία θα εξασφαλίζει την εφαρμογή της αρχής της «δια βίου μάθησης» με βασικό σκοπό ο εκπαιδευτικός συνεχώς να μαθαίνει και να βελτιώνεται.
Η ΠΕΚΑΔΕ, με την υποβολή αυτής της πρότασης, που ανταποκρίνεται στα σύγχρονα εκπαιδευτικά δεδομένα, αποσκοπεί στο να εκφράσει το γενικότερο προβληματισμό της σε θέματα που άπτονται της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, η οποία αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση για τον εκσυγχρονισμό, την ανανέωση αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η Πρόεδρος
ΡΟΖΑ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗ
H Γεν. Γραμματέας
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΜΠΡΑΤΣΟΛΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου